Kako se nositi sa strahom i unatoč njemu ostvariti promjenu i ciljeve koje želiš?

osobni razvoj

Napisala Mateja Marinić

specijalizantica transakcijske analize - smjer psihoterapija

Što je osobna promjena?

Osobnu promjenu bih definirala kao prelazak iz jednog stanja, odnosno jednog obrasca ponašanja, misli i osjećaja u drugi – obično onaj koji pozitivno utječe na tvoju kvalitetu života i tvoje odnose.

Sigurno na temelju vlastitih iskustava znaš koliko su neke promjene u tvojoj svakodnevici i životu, bilo svjesne i namjerne ili neočekivane, bile nelagodne i ugodne, a nerijetko i oboje istovremeno.

Naš mozak i cjelokupni živčani sustav bilo kakvu promjenu primarno doživljava kao nešto što treba izbjeći. Pokušaj to zamisliti na način kao da tvoj mozak ima “omiljene”, dobro utabane, neuronske puteve – obrasce ponašanja, razmišljanja i osjećaja koje “voli” koristiti – koliko god oni bili “loši” ili štetni za tebe i tvoje odnose. Onaj put koji je dobro poznat, jako utaban i dobro pročišćen je “omiljen” za tvoj mozak jer zahtijeva minimalno trošenje “energije”. 

Fraza “radim i živim po automatizmu” je upravo odraz ovog gore opisanog.

Kada tvoj cjelokupni unutarnji sistem “primjeti” da izlaziš iz svoje zone komfora, odnosno iz uobičajenih obrasca funkcioniranja, navika i rutina, tvoj um i tijelo će se prirodno nastojati oduprijeti tome. 

Ono što se nerijetko u tim trenucima događa je pojava emocije straha i anksioznosti koja prati početne faze promjene.

Zašto se javlja strah?

Razlozi mogu biti različiti, no neki od njih su:

 

  • ne možemo predvidjeti točan ishod promjene, a time onda vlastitu sposobnost da ćemo se moći nositi sa posljedicama te promjene neovisno o tome kakve će one biti za naš život i odnose – “pozitivne” ili “negativne”

  • obzirom da naš mozak prirodno žudi upravo za time – predvidljivošću, situacija u kojoj ne znamo što slijedi ili kako će se točno odviti za nas u nama stvara nelagodu i pojavu straha

  • nemamo osjećaj da imamo kontrolu nad situaciju koja je van naše “zone komfora” – prividan “gubitak kontrole” u nama stvara nelagodu i pojavu straha

  • ne osjećamo da imamo dovoljno unutarnjih resursa (samopouzdanja) koji će nam pomoći proći kroz promjenu – što je naravno subjektivna procjena i ne mora nužno značiti istinita – svoje unutarnje resurse možemo graditi i razvijati u procesu učenja novih obrazaca ponašanja, razmišljanja i osjećanja

  • nemamo iskustva u procesima promjene, rada na ostvarenju određenih osobnih ciljeva i sl.

  • nemamo internalizirane modele ljudi od kojih smo mogli učiti kako se nositi sa strahom, anksioznošću i promjenama – kako (samo)regulirati emocije u procesima promjene i sl.

 

Želim promjenu i želim ostvariti svoje autentične ciljeve – kako da tome onda pristupim?

 Najvažnija stvar koju trebaš znati je da strah ne možemo ukloniti niti svesti na minimum kada je riječ o donošenju novih odluka i svjesnom i namjernom mijenjanju određenih stvari u našem životu.

 

 

 

Ukoliko su neke od tvojih željenih odluka – poput promjene karijere, pokretanja vlastitog posla, upisa edukacije osobnog razvoja, odlaska na psihoterapiju – doista “velike” i znaš da će utjecati na tvoj način života u budućnosti, smisleno je da će se privremeno javiti određena doza straha, anksioznosti i promišljanja o raznim scenarijima koji bi se mogli dogoditi.

 

 

To je jednostavno reakcija uma i tijela na promjenu i način kako pokušava predvidjeti situacije i kontrolirati cjelokupni proces promjene.

 

 

Potiskivanje straha i želja da strah uklonimo jer mislimo da ćemo jedino tako moći krenuti u proces promjene i ostvariti ono što želimo nas dodatno blokira, nesvjesno povećava strah i čini da se na kraju dana – ne pomaknemo nigdje.

 

 

Cilj je učiniti ključne korake unatoč strahu i pomoći si u nošenju sa emocijom straha i anksioznosti.

 

 U tome ti može pomoći donja slika koja prikazuje 4 stupa podrške u trenucima straha i anksioznosti:

1. Osoba od povjerenja koja ti je podrška i s kojom se osjećaš sigurno podijeliti joj kako se osjećaš
2. Alat (grounding tehnika) koja će ti pomoći u nošenju sa emocijama – npr. duboko disanje, “skeniranje” tijela, mindful šetnja i sl.
3. Znanje o nekom prošlom iskustvu u kojem si već prevladao/la strah i uspio/la unatoč njemu
4. Za tebe smislena rečenice/afirmacija koju si sam/a kreirala koja ti služi kao podsjetnik na tvoje snage i/ili potiče samosuosjećanje prema sebi (umanjuje prisutnost Unutarnjeg Kritičara) u trenucima straha/anksioznosti

 

 

Kroz taj prikaz želim istaknuti važnost uspostavljanja “čvrstih” temelja koji će te PODRŽAVATI u nošenju sa strahom i anksioznošću. 

 

Pogledaj što predstavlja svaki od “stupova” i provjeri sa sobom imaš li ih u svom životu i koristiš li ih aktivno u nošenju sa strahom i anksioznošću.

Jedno je sigurno, osobna promjena, ili bilo koji uspjeh u ostvarenju tvojih ciljeva, se ne može dogoditi bez emocija.

Ako u radu na osobnoj promjeni i ostvarenju svojih autentičnih ciljeva osjećaš strah, povremenu zabrinutost i anksioznost – važno je da znaš kako nigdje ne griješiš ili da to znači da promjena nije moguća.

Nije cilj ne osjećati te emocije, uklanjati ih i potiskivati već je cilj da naučiš dobre mehanizme nošenja sa emocijom straha i aktivno razvijaš vještine samoregulacije kroz proces promjene i rada na onome što je tebi važno.

Za više o ovoj temi provjeri moju on-line edukaciju Strah i anksioznost – upoznaj svoje emocije i podrži proces osobne promjene.

Može te također zanimati…
“Fake it till you make it”

“Fake it till you make it”

Aforizam "fake it till you make it" se odnosi na pretvaranje ili imitaciju samopouzdane osobe koja, naizgled, iskazuje...

Zašto ne uspijevam?

Zašto ne uspijevam?

  U ovom tekstu pišem o mogućim razlozima zašto ne uspijevamo ostvariti određenu promjenu u svom životu ili ostvariti...