Kako život iz identiteta “dobre djevojčice” sabotira tvoje zadovoljstvo i uspjeh?

osobni razvoj

Napisala Mateja Marinić

mag. rehab. educ. edukantica psihoterapijskog pravca transakcijska analiza

U ovom blogu ću pisati više o tome kako je identitet “dobre djevojčice” povezan sa samosabotirajućim obrascima ponašanja, osjećaja i razmišljanja – od kojih neki mogu biti: prokrastinacija, izraženi perfekcionizam, izbjegavanje konflikta, “people-pleasing”… Odnosno, kako život iz identiteta “dobre djevojčice” može sabotirati zadovoljstvo sobom, svojim životom, odnosima i profesionalni uspjeh unatoč tome što znamo što želimo – zbog čega doživljavamo kroničan osjećaj frustracije, nezadovoljstva i nisko samopouzdanje.

 

Identitet “dobre djevojčice” bih opisala kao skup određenih ponašanja, misli, osjećaja i naučenih stavova (o sebi samoj i drugima) koji prevladavaju u cjelokupnom funkcioniranju odrasle žene – koji zatim utječu na razvoj njene ličnosti, autonomije i ostvarenje zdravih odnosa.

Identitet “dobre djevojčice” se može objasniti i kao ponašanje u skladu s određenim stereotipnim očekivanjem – modeliranjem “dobre djevojčice” u odnosu s drugima i samom sobom  – one koja se ponaša i donosi odluke u skladu s očekivanjima koja se pred nju postavljaju ili koja su internalizirana, a ne na temelju vlastitih vrijednosti, svojih autentičnih potreba i želja.

Živjeti iz identiteta “dobre djevojčice” nerijetko znači:

  • pretjerano udovoljavanje drugima – primjerice, predviđanje potreba drugih osoba i briga o njima
  • raditi stvari tako da one budu savršene i bez pogreške
  • postavljanje visokih očekivanja od same sebe – primjerice, da u danu izvršimo sve planirane obaveze ili da na određeni način živimo neku od uloga – majke, zaposlenice, poduzetnice, supruge itd.
  • potiskivanje ljutnje i onoga što nas smeta ili povrjeđuje u odnosu s drugima
  • potiskivanje vlastitih potreba, želja, aspiracija i ciljeva

Sve sa ciljem da budemo prihvaćeni od drugih.

 

Idemo vidjeti što točno “dobra djevojčica” svakodnevno čini što može narušiti njeno mentalno i tjelesno zdravlje te u konačnici sabotirati njeno zadovoljstvo sobom, odnosima i profesionalni razvoj.

 

 Težnja prema savršenstvu i potreba za prihvaćanjem od drugoga odraslu ženu dovodi do toga da:

 

 

1. Pretjerano se posvećuje drugima naoštrub vlastitih potreba što ju dovodi do burn-outa.

Primjerice, preuzima previše poslova i zadataka isključivo na sebe što ju dovodi do toga da radi prekovremene sate na poslu, dovodi “posao” kući, preplavljena je zadacima i obavezama na poslu i kod kuće što ju u konačnici dovodi do tjelesne i mentalne iscrpljenosti, povišene anksioznosti i burn-outa (tzv. sindroma sagorijevanja).

2.  Prokrastinira

Odnosno, odgađa započinjanje određenih aktivnosti, obaveza, zadataka i/ili projekata zbog straha da ih neće učiniti savršeno – bez pogreške. Zbog toga “u zadnji tren” započinje sa zadacima, osjeća da mora požuriti, radi pogreške što utječe na to da ne uspije pokazati svoje stvarne sposobnosti i kapacitete te doći do izražaja.

3. Ima izražen negativan unutarnji dijalog i često kritizira samu sebe

Drugim riječima, iznova preispituje svoje sposobnosti, kapacitete, je li dovoljno vrijedna uspjeha i onoga što ona treba i želi i u odnosu s drugima. Nerijetko se – zbog izražene samokritike – odgovara od svojih potreba i želja, umanjuje njihov značaj i važnost. Zbog čega se, primjerice, ne prijavljuje na posao koji želi, ne postavlja primjerene granice u odnosu s drugima, ne ostvaruje svoje ideje i želje.

4.  Strahuje od uspjeha

Primjerice, odbija prihvatiti promaknuće na poslu, zauzeti poziciju leaderice u svom području zbog straha od viđenosti i odgovornosti koju uloga kao takva donosi. Također, zbog straha od toga da neće moći svima “udovoljiti” i da će netko potencijalno biti razočaran njenim odlukama i odabirima, ju dovodi do toga da odbija, ili ne ide za, prilikama koje joj se pružaju u profesionalnom segmentu života.

 

5. Ima izražen perfekcionizam koji zapravo sabotira njen uspjeh i zadovoljstvo sobom

Primjerice, satima će dovršavati i usavršavati izvješće ili prezentaciju koju priprema za kolege/ice što ju potencijalno dovodi do toga da kasni sa predajom što joj ztvara osjećaj zabrinutosti i stresa.

 

6. Doživljava “sindrom uljeza” (engl. imposter syndrome)

Drugim riječima, umanjuje vlastite sposobnosti, uložen trud i rad koji je dala u određeni posao, projekt, obrazovanje, postignuti uspjeh. Teško joj je prepoznati vlastite uspjehe i preuzeti zasluge za iste jer se boji da će ispasti “umišljena”, sebična, nepoželjna od drugih, ona koja misli samo na sebe itd.

 

Sve navedeno su samosabotirajući obrasci ponašanja, osjećaja i razmišljanja koji narušavaju osjećaj zadovoljstva, ispunjenosti, samoostvarenja i profesionalnog razvoja u životu odrasle žene.

 

Zbog potrebe i naučenog očekivanja da je tu kako bi prvenstveno udovoljila drugima, da se ponaša i živi na način koji se očekuje od nje, odrasla žena ne uspijeva ostvariti svoje pune potencijale i doista živjeti u skladu sa time tko ona je.

U konačnici, ne uspijeva ostvariti odnose u kojima može biti autentična, osjećati se u njima sigurno, podržano i biti prihvaćena onakva kakva doista je. 

 

 

Na kraju ovomjesečnog bloga te želim pozvati na on-line radionicu “Od samosabotaže do samopouzdanja” koju ću održati 29. lipnja od 10.00h – 14.00h, putem ZOOM-a,  a koja je namijenjena upravo za tebe koja se prepoznaješ u ovom tekstu i koja:

  • želiš naučiti kako prevladati samosabotirajuće obrasce ponašanja
  • želiš da te tvoji ciljevi osobnog razvoja inspiriraju i da samopouzdano koračaš prema njima
  • želiš biti samopouzdana i psihološki otporna osoba
  • želiš osjećati zadovoljstvo svojim privatnim i/ili profesionalnim životom


Od samosabotaže do samopouzdanja je on-line radionica koja će ti pomoći:

✔️ razumjeti samosabotirajuće obrasce ponašanja, misli i osjećaja

✔️ identificirati najčešće obrasce razmišljanja, osjećaja i ponašanja koji se javljaju u tvom životu

✔️ uz pomoć art ekspresivnih tehnika ući u dijalog sa “unutarnjim saboterom” s ciljem transformacije sabotirajućih obrazaca ponašanja, misli i osjećaja

✔️ uz pomoć art ekspresivnih tehnika doći u kontakt sa svojim snagama i kapacitetima koji će ti pomoći u prevladavanju sabotirajućih obrazaca ponašanja, misli i osjećaja

✔️ kreirati plan podrške i aktivnosti koje će ti pomoći u prevladavanju samosabotirajućih obrazaca ponašanja

Za više informacija o on-line radionici i prijavni obrazac, klikni na link ispod.

Može te također zanimati…