Winter is coming – što je zimski blues, odnosno depresija?

Hladniji i sve kraći dani su polako tu. Dolazi razdoblje kada količine dnevne svjetlosti više nema toliko kao u periodu proljeća i ljeta. Uz to, i vremenske prilike su drugačije – više je kišnih i snježnih dana. Baš takve okolnosti pozivaju da vrijeme provodimo na toplom, ušuškani ispod deke i uz šalicu čaja.

Iako možemo prepoznati mnogo pozitivnih strana nadolazećeg perioda, isto tako postoje i negativni utjecaji koje neke osobe primjete na sebi čim se krene nazirati period jeseni i zime, a to su manjak energije, osjećaj bezvoljnosti, potištenost, manjak koncentracije, pojačana potreba za slatkim ili većim unosom hrane općenito…

Navedeni simptomi kod svake osobe mogu varirati te ih svatko može ispoljavati u većoj ili manjoj mjeri, na duži ili kraći vremenski period. Također, za skup navedenih simptoma koje osoba iskazuje u periodu jeseni i zime postoji i službeni naziv – sezonski afektivni poremećaj, odnosno kolokvijalno rečeno “zimska depresija”.

Što je zimski blues, odnosno depresija, i zašto se ta pojava javlja?

Zimski blues je raspoloženje koje se javlja kod većine ljudi tijekom zimskih mjeseci i njega karakterizira pad energije i poletnosti. Zahvaća nas “sivilo” svakodnevice zbog vremenskih okolnosti, hladnoće i manjka Sunčeve svjetlosti.

Zimsku depresiju također karakterizira nisko raspoloženje, no uz nju se još pridodaju simptomi poput:

  • pojačanog umora
  • povećanog apetita, posebice želja za slatkim
  • pojačano debljanje
  • potreba za spavanjem je izraženija nego inače
  • socijalna izolacija
  • teškoće koncentracije

Uzrok svemu tome je nedovoljna količina dnevne svjetlosti zbog čega naše tijelo, odnosno epifiza pojačano proizvodi melatonin – hormon koji regulira ciklus spavanja – budnosti te ga ima u većim količinama od serotonina, hormona koji utječe na poboljšanje našeg raspoloženja.

“Zimska depresija” se dijagnosticira kao sezonski afektivni poremećaj i sukladno tome se može pripisati adekvatna terapija.

Kako bi se lakše nosili sa zimskim bluesom, no to ne isključuje i zimsku depresiju, dobro je:

  • pojačati fizičku aktivnost tijekom zimskih mjeseci neovisno o vremenskim prilikama
  • svaku priliku sunčanog vremena iskoristiti kako bi naše tijelo prirodno proizvodilo vitamin D i lučilo hormon serotonin
  • redovito vježbati
  • smanjiti izloženost vijestima i društvenim mrežama
  • svjesno se fokusirati na aktivnosti koje volimo – bilo da je riječ o druženju s bliskim ljudima ili hobijima
  • voditi računa o načinu prehrane; konzumirati hranu koja nas neće “uspavati” i voditi računa o unosu šećera

Ako se prepoznajemo u nekim od navedenih simptoma i ako depresivno raspoloženje u zimskim mjesecima uvelike utječe na nas i našu kvalitetu života, dobro je javiti se liječniku, odnosno psihoterapeutu kako bi prepoznali obrasce i promijenili navike svakodnevnog života.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

%d blogeri kao ovaj: